DE TEVREDEN LOPER        

Informatie voor verwijzers (klik hier)

Goede voornemens gemaakt?

Meer bewegen? Gezonder eten?

Verandering van leefstijl is goed voor de lichamelijke en de geestelijke gezondheid.

Het menselijk lichaam is gemaakt voor een leven als jager, verzamelaar en landbouwer. Lange benen, de spieropbouw, de longinhoud en het hartvolume stellen ons in staat om te voet in hoog of laag tempo grote afstanden te overbruggen of land te bebouwen. Vanaf het ontstaan van de mens (250.000 jaar terug) tot betrekkelijk kort geleden was intensief bewegen een voorwaarde om te kunnen overleven. Sinds ongeveer 250  jaar moet de mens zich in een steeds hoger tempo aanpassen aan compleet andere levensomstandigheden. We hebben vaak een zittend beroep, we verplaatsen ons met de auto en brengen ook onze vrije tijd veelal zittend door. Daardoor en omdat er vaak meer gegeten wordt dan nodig is, bestaan welvaartsziekten als: overgewicht, hart- en vaatziekten, spier- en gewrichtsaandoeningen. Vroeger ging het om jagen, zaaien en oogsten. Nu wordt het leven vooral bepaald door regels en afspraken. We moeten steeds meer. Daardoor krijgen mensen steeds vaker psychische klachten zoals depressieve stemming, angst en burn-out.

 

Begin met hardlopen!

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat lichamelijke inspanning en vooral hardlopen goed is voor de lichamelijke gezondheid en ook werkt tegen depressie, angst- en spanningsklachten. Hoe dat komt is niet bekend. Wij denken aan het volgende:

  • Het menselijk lichaam is gemaakt om te bewegen. Door een zittend bestaan worden longen, hart en spieren onvoldoende gebruikt en daardoor ontstaan klachten. Rust roest! Door hardlopen verminderen de klachten en ontstaat meer vertrouwen in het lijf.
  • Door het hardlopen werk aan je gezondheid. Een gezonde geest in een gezond lichaam maakt trots en versterkt het zelfvertrouwen.
  • Tijdens het hardlopen ben je helemaal eigen baas. Alleen jij bepaalt waar je loopt, hoever en hoe lang. Dat geeft een gevoel van rust en van vrijheid.
  • Door het rennen verdwijnen zorgen naar de achtergrond. Je wordt er ontspannen van.
  • Door het lopen wordt je één met de natuur. Je wordt weer een beetje de jager van destijds. Dat geeft het gevoel van eenheid. Je bent één met je lichaam en met de omgeving waarin je loopt.
  • Regelmatig hardlopen geeft structuur aan het bestaan. Je gaat er op tijd voor uit je bed en er op tijd weer in. Want je bent lichamelijk moe en hebt behoefte aan slaap.
  • In een loopgroep heb je sociale contacten en krijg je een gevoel van verbondenheid.

Dit verklaart waarom hardlopen zo enorm populair is geworden.

Maar nu?

Het moeilijkste van het hardlopen is het begin. Je lijf moet immers wennen aan wat het kan maar lange tijd niet heeft gedaan. Spieren moeten opgebouwd worden, de longen moeten weer wennen aan een hoog frequente ademhaling en het hart moet flink aan de gang om verbrandingsprocessen aan te jagen. Om door die fase heen te komen is doorzettingsvermogen nodig. En voor dat vermogen is motivatie en gedrevenheid de belangrijkste voorwaarde.

Als ervaren hardlopers kunnen wij je uitstekend motiveren en je helpen om door moeilijke fasen heen te komen. Ons doel is om te zorgen dat je ook na de training gemotiveerd blijft en je leven lang kunt blijven genieten van de vrijheid van het hardlopen.

Graag nodigen wij je uit om deel te nemen aan onze training.

Harry Barendse en Teun Geurts

Trainingstijden

  1. Donderdag 22 februari van 14.00 uur tot 16.00 uur (start)
  2. Donderdag 1 maart van 14.00 uur tot 16.00 uur
  3. Donderdag 8 maart van 14.00 uur tot 16.00 uur
  4. Donderdag 15 maart van 14.00 uur tot 16.00 uur
  5. Donderdag 22 maart van 14.00 uur tot 16.00 uur
  6. Zaterdag 24 maart van 9.00 tot 11.00 uur
  7. Donderdag 29 maart van 14.00 uur tot 16.00 uur
  8. Donderdag 5 april van 14.00 uur tot 16.00 uur
  9. Donderdag 12 april van 14.00 uur tot 16.00 uur
  10. Zaterdag 14 april van 9.00 tot 12.00 uur
  11. Zaterdag 19 mei van 9.00 tot 12.00 uur (follow up)
  12. Zaterdag 23 juni van 9.00 tot 12.00 uur (follow up)

Specifieke voorwaarden voor deelname

  1. Sportschoenen (liefst hardloopschoenen). De hardloopwinkel Run2Day in Den Bosch geeft aan deelnemers 10 % korting op kleding en eenmalig 20 Euro korting op schoenen.
  2. U bent gemotiveerd om het programma af te maken.
  3. U bent bereid om minimaal twee keer per week zelf te lopen.
  4. U bent maximaal 2 maal afwezig bij de training
  5. Kosten:
    1. € 225,- in drie termijnen: € 100,- voor 22 februari 2018, € 75,- voor 22 maart 2018 en € 50,- voor 22 april 2018, of
    2. € 200,- euro ineens voor 22 februari 2018, of
    3. € 50,- euro voor 22 februari en declaratie bij de zorgverzekeraar na doorverwijzing door uw psycholoog (Mogelijk kunnen kosten worden gedeclareerd bij de ziektekostenverzekeraar als onderdeel van de behandeling bij een psycholoog. Het betreft medebehandeling in het kader van de z.g. 20% regeling (dit geldt niet voor CZ verzekerden). U betaald vooraf een eigen bijdrage van 50 Euro. Na afloop van de running therapie wordt aan de behandelend psycholoog 150 Euro in rekening gebracht. Informeer hiervoor bij uw psycholoog