Markeringen op een boom

Markeringen op een boom bij Wasserfall Dreimühlen

Nu veel evenementen niet doorgaan vanwege de maatregelen in relatie met Corona is het een mooi moment om te dromen van self-made avonturen. En als ik begin te dromen, dan begin ik al gauw ook te plannen. Soms moet je dan nog even geduld hebben. Omdat je nog moet herstellen van een vorig avontuur bijvoorbeeld of door omstandigheden waar je zelf geen invloed op hebt. Begin mei begon ik aardig hersteld te raken van de Legend Trail. Het was een jaar geleden dat ik de Eifelsteig liep en daardoor begon het alweer te kriebelen. Ik begon te dromen en dromen ging ongemerkt over in plannen. Dit proces verloopt over het algemeen in grote lijnen hetzelfde bij het plannen van avonturen. Voor mezelf ging ik wat zaken opschrijven om het wat te kunnen ordenen in mijn hoofd. Ik neem jullie graag eens mee in dit proces dat zich in twee dagen voltrok op 6 en 7 mei.

De bedoeling is om van Kornelimünster naar Trier te lopen dit keer. Self-supported. Dat betekent dat ik geen vooraf geplande hulp van anderen ontvang. Het is bij de self-supported variant wel toegestaan om onderweg gebruik te maken van winkels, cafés, restaurants, enz. om eten en drinken in te kopen. Dit gegeven bepaalt in belangrijke mate de planning, om zo efficiënt mogelijk gebruik te kunnen maken van deze faciliteiten in verband met openingstijden.

Supported 2019 editie

Supported 2019 editie

Globale tijdsplanning

De supported variant heb ik in mei 2019 in 49 uur gelopen. Ik moet dus rekenen op twee nachten. Ook moet ik rekening houden met de terugreis vanaf Trier en met het opnemen van verlof. Het weekend ligt voor de hand, maar op zaterdag en zondag kan het moeilijker zijn om met openbaar vervoer terug in Kornelimünster of thuis te komen. Mezelf laten ophalen aan de finish is ook een optie. De starttijd is ook relevant. Als ik vroeg in de ochtend start ligt het voor de hand om met de auto naar de start te gaan en na de finish met OV terug naar de Kornelimünster, of om te overnachten in (de buurt van) Kornelimünster de nacht voor de start. Bij een start later op de dag is OV naar de start eventueel een optie, dan kan ik na de finish met OV direct naar huis zonder een tussenstop te moeten maken in Kornelimünster. Tot is het ook nog een optie om de auto in Trier te zetten en met OV naar de start in Kornelimünster te reizen. Winkels zijn op zondag mogelijk gesloten, terwijl cafés en restaurants doordeweeks juist vaak Ruhetagen hebben. Hiermee rekening houdend lijkt op dit moment donderdag starten het meest voordehand liggend. Een vroege start, maar niet te vroeg lijkt daarmee op het eerste gezicht het meest praktisch. Zo heb ik op zaterdag nog ruim de tijd om thuis of in Kornelimünster te komen met OV, mocht het veel langer gaan duren dan de 49 uur die ik er in 2019 over deed. Mijn eerste voorkeur gaat daarbij uit van een overnachting in de auto in de buurt van de start, zodat ik niet hoef te stressen met op tijd opstaan en hopelijk beter slaap dan de nacht voor de vorige poging. Daarbij pak ik 8.00 uur als uitgangspunt. Op basis van het tempoverloop van de 2019 poging bekijk ik vervolgens hoe dat uitpakt met beschikbaarheid van restaurants en winkels. Vorig jaar liep ik ongeveer de tijden van mijn langzaamste schema. Het eerste derde deel liep ik iets langzamer dan gepland, het tweede derde deel fiks langzamer en het laatste derde deel liep ik fiks sneller dan gepland. Het ligt daarom het meest voor de hand om dit langzaamste schema van 2019 opnieuw te gebruiken voor de logistieke planning. Dat komt welliswaar niet overeen met het schema dat ik daadwerkelijk liep, maar het is moeilijk op voorhand te zeggen waar de pieken en dalen zullen zitten. Er zat bijvoorbeeld in 2019 een onvoorziene slaappauze van bijna 4 uur in op 110 kilometer. Wat slaap betreft plan ik geen substantiële pauze. Mocht het noodzakelijk zijn om toch te slapen dat pas ik me aan tijdens de tocht. Bij de planning houdt ik rekening met de volgende factoren en in deze volgorde van prioriteit:

    1. Eten: het is niet te doen om voldoende eten zelf mee te nemen. Daarom wil ik gebruik maken restaurants en bakkers voor warm eten en ontbijt. Idealiter zou ik dan ergens tussen 16.00-20.00 uur ergens warm eten en ‘s ochtends tussen 7.00-10.00 uur ontbijten. Daarnaast zou het ideaal zijn om twee keer eten voor onderweg aan te kunnen vullen in een winkel, dus iedere 100 kilometer ongeveer, óf één keer halfweg. Wat ik exact meeneem voor onderweg, werk ik later uit.
    2. Reisplanning: Als het loopschema ongeveer aansluit op mijn eetschema, is de volgende check of dit ook aansluit op de starttijd en wat dit betekent voor het vervoer naar de start en na de finish naar huis. Mocht ik midden in de nacht in Trier aankomen, omdat dat qua eetplanning het beste uitkomt, dan kijk ik nog eens opnieuw naar de eetplanning. Een start midden in de nacht zou overigens wel een optie kunnen zijn. In de praktijk zullen punt 1 en 2 min of meer tegelijkertijd worden gepland.
    3. Water: dat lijkt eigenlijk veel belangrijker dan eten en de reis. Maar het is de bedoeling om softflasks met filter mee te nemen. Theoretisch kan ik dus vrijwel altijd water bijvullen, al haal ik dat liever niet uit de grotere rivieren, zoals de Ruhr, Urft, Lieser, Salm, enz. Er zijn over het algemeen genoeg zijstroomjes. Daarnaast zijn er ook lange stukken waar ik geen waterbronnen of kleinere stroompjes tegenkom is mijn ervaring. Een ander aandachtspunt zijn de rioolzuiverings installaties die het gezuiverde water rechtstreeks in riviertjes lozen. En aangezien ieder dorp zo ongeveer zijn eigen rioolzuiveringsinstallatie heeft, is dit zeker iets om rekening mee te houden: altijd bovenstrooms water pakken. Daarnaast kan ik overdag uiteraard gebruik maken van winkels, horeca en in nood omwonenden. Waarschijnlijk hoef ik niet al te veel rekening te houden met de watervoorziening in mijn planning. Maar het is wel verstandig om de mogelijkheden en onmogelijkheden van tevoren op een rijtje te hebben.
    4. Slapen: hoewel het niet mijn bedoeling is om een uitgebreide slaap in te plannen, zal ik wel rekening houden met de mogelijkheid dat ik het nodig ga hebben. Ik neem een noodbivakzak mee in combinatie met wat extra warme kleding. In principe kan ik overal gaan liggen natuurlijk, als het echt moet. Maar er zijn in de Eifel ook veel schuilhutjes en barbecue hutjes. Dat zijn wel de meest aangewezen plekken voor een powernap of iets langer slaapje. Wel zo handig om die op voorhand in kaart te brengen.
    5. Weer: aangezien ik self-supported loop, zal ik alle kleding die ik nodig denk te hebben zelf mee moeten nemen. Om zo snel en efficiënt mogelijk te zijn, wil ik uiteraard zo min mogelijk mee nemen. Warme nachten zijn het meest ideaal. Op die manier heb ik voor ‘s nachts niet te veel warme kleding nodig. Overdag moet het echter weer niet te warm zijn. Daar kan ik moeilijk mee overweg en daar wordt ik langzaam van. Bovendien zal ik dan meer water nodig hebben wat op sommige stukken moeilijk kan worden. Daglicht is uiteraard ook een belangrijke factor. Voor het gebruik van de hoofdlamp en daarmee de hoeveelheid reserve batterijen die ik mee moet nemen. Eind juni/begin juli zou daarmee het meest ideaal zijn, waarbij ik dan kort van te voren op basis van de weersverwachting een relatief kort weekend uitzoek. Augustus zou wat dat betreft ook nog kunnen, al worden de nachten dan al wat korter. Het voor- en najaar zijn relatief ongunstig, omdat het verschil in temperatuur dan vaak erg groot kan zijn tussen dag en nacht. Dat heb ik bij mijn vorige pogingen al ondervonden met overdag temperaturen van 20 graden en ‘s nachts temperaturen rond het vriespunt. In 2019 sneeuwde het zelfs begin mei!
    6. Corona: dit fenomeen is op dit moment een belangrijke en onzekere factor in de planning. Gaan de evenementen die ik heb gepland (Another One Bites the Dust en TOR door? Dan ga ik deze zomer geen Eifelsteig lopen. Inmiddels geloof ik echter niet hard meer dat deze evenementen doorgaan. Daarmee is het idee voor deze poging op de Eifelsteig als alternatief ook geboren. Op dit moment is het echter ook niet toegestaan om naar Duitsland te reizen. De maatregelen die daar nu gelden, ook ten aanzien van horeca, zullen dus wel aangepast moeten worden voor ik een poging kan doen. Dit zal dus mede het moment bepalen waarop ik zou kunnen starten. Overigens niet zozeer óf ik zal starten.
Wegwijzers Eifelsteig

Wegwijzers Eifelsteig

Bon! Nu op naar de logistieke planning voor de poging zelf. 

Dit is wat er uiteindelijk uit de bus is gekomen: Eifelsteig self-supported

Een start om 9.00 uur lijkt het meest gunstig in verband met openingstijden van supermarkten en restaurants. De meeste kans om die geopend aan te treffen. Ik heb dan tot ongeveer 18.00 uur de tijd op zaterdag om de trein van 18.31 uur in Trier te halen, terug naar Kornelimünster. Gezien de start van 9.00 uur is het fijn om de nacht van tevoren in de buurt door te brengen. Walheim op 3 kilometer van Kornelimünster is een mooie plek met een bakker en een parkeerplaats op de Eifelsteig. 

Watervoorziening voor onderweg blijkt mee te vallen. Er zijn onderweg voldoende bronnen en kleine zijbeken die uit onbewoond gebied komen. In combinatie met de filter komt dat goed. Alleen het stuk tussen Manderscheid en Kordel kan lastig zijn, omdat ik daar vermoedelijk tijdens sluitingstijden door zal komen en de Salm weinig zijbeken heeft. Vooral het stuk tussen Karl en Geverarth (waar een bron is) is problematisch. Dat stuk is 34 kilometer lang en er zijn geen heel betrouwbare watervoorzieningen te vinden als Himmerod dicht is. Voordeel is wel dat ik ‘s nachts minder water nodig heb door koelere omstandigheden. De Gladbach komt uit een dorp, maar is in uiterste nood bruikbaar, hoewel het dan nog maar 3 kilometer is naar de bron in Geverath.

Slaapplekken zijn er volop onderweg in de vorm van bankjes en schuilhutjes. Die ga ik verder niet op voorhand uitwerken. Slaapwandelend kom je sowieso ook een end. Verder probeer ik zo goed mogelijk te timen qua weer en Corona maatregelen. Ik zit nu op eind juli als voorkeur, maar begin vanaf eind juni in de gaten te houden en probeer dan te timen afhankelijk van hoe fit ik ben, hoe de weersverwachting is en de Corona maatregelen zich ontwikkelen.

Kunst aan de Ruhrsee

Kunst aan de Ruhrsee: dat is schrikken in het donker!

Update 22-6-2020: inmiddels is duidelijk geworden dat de Tor des Géants niet doorgaat. Ik twijfel nog over 2 juli. Dan lijkt er redelijk koel weer aan te komen. Ik ben redelijk fit, maar ik kan nog wel een paar langere duurlopen gebruiken. Ik zou toch een ezel zijn om overhaast te starten aan dit avontuur. Voorlopig mik ik daarom op donderdag 23 juli. Een week eerder of later zou ook kunnen. 

Ezels bij Weinfelder Maar

Ezels bij Weinfelder Maar

Materiaal

Kleding

  • Montane razor 15 racevest
  • Montane Fang zip t-shirt
  • Montane Fang shorts
  • Montane Fang zip tank
  • Montane PRIMINO 140 t-shirt
  • Montane Allez micro hoodie
  • Montane Trail series long tight
  • Montane featherlite trail jacket (windjack)
  • Montane minimus stretch (regenjas)
  • Gore wear korte regenbroek goretex
  • Montane primino 140 glove
  • BUFF bandana 2x
  • Injinji teensokken 2x
  • Schoenen: Altra Lone peak 3.5

Voeding

  • Montane softflask 2x
  • Katadyn softflask filter 2x
  • M&Ms 400g.
  • Snickers 3x
  • Pools reepje 4x
  • Kruidkoek 4x
  • Abrikozen 150g.
  • Organix graan/fruit knijp 4x
  • Knijpfruit 4x
  • Worstenbroodje 2x

Veiligheid en elektronica

  • Tracker
  • Survival bag
  • Fluitje
  • Telefoon (internet, Bluetooth en apps uit)
  • USB lader + kabel voor telefoon en horloge
  • Accu’s 2x 5000 mA
  • Horloge
  • Hoofdlamp
  • Hoofdlamp back-up
  • Reserve batterijen x2 

Hygiëne en medisch

  • EHBO kit
  • Vaseline
  • Wc-papier
  • Tandenborstel (mini)
  • Tandpasta (mini)

Overig

  • Tape
  • Rijbewijs
  • Bankpas
  • Contant geld 5x€10,- (het is tenslotte de Eifel)
Vul hier je e-mailadres in om een bericht te ontvangen over nieuwe blogposts
Loading

Meest recente berichten